Noutățile de azi vin de la Guvern, mai exact de la Gheroghe Piperea, consilierul onorific al premierului Mihai Tudose, care declară că Legea insolvenței persoanelor fizice, prevăzută pentru data de 1 august, se amână din nou, din cauza faptului că nu a fost dezvoltată infrastructura necesară procedurilor prevăzute de lege. Asta în condițiile în care, luna trecută Guvernul a aprobat normele metodologice pentru aplicarea legii, care stabilesc modalitatea de desfășurare a ședințelor de conciliere, modul de comunicare cu debitorul și creditorii, tipurile de onorarii pentru administratorul procedurii și pentru lichidator, precum și cuantumul minim și maxim al acestor onorarii.
“Aplicarea Legii insolvenței persoanelor fizice se amână. Nu există logistică, suficienți judecători specializați și personal administrativ necesar aplicării legii. De altfel, cum am spus încă de acum doi ani, este vorba de o lege nefuncțională. Ea va trebui corectată în timp rezonabil, pentru a putea fi un instrument real de restructurare a datoriilor sau, dupa caz, de descărcare de datorii a simplilor particulari supra-indatorați”, a declarat Piperea.
Intrarea in vigoare a Legii insolvenței persoanelor fizice a fost adoptată de Parlament la jumatătea anului 2015 și ar fi trebuit să se aplice de la sfârșitul aceluiași an. Aceasta a fost amânată de mai multe ori, prima dată in decembrie 2015, pe motiv ca nu există fondurile si logistica necesare pentru aplicarea noilor reglementări, dar și din cauza lipsei normelor metodologice de aplicare.
Potrivit Legii, romanii cu datorii greu de suportat vor avea posibilitatea să-și declare falimentul personal. Aceștia vor beneficia de două proceduri: una administrativă, care prevede că, în fața unei comisii de insolvență, își vor putea face un plan de reeșalonare a datoriilor pe 5 ani, și o procedură de lichidare în fața instantelor de judecată.
Planul de rambursare prezentat de administratorul procedurii de insolvenţă trebuie să fie fezabil şi să ţină cont de perspectivele reale de redresare şi circumstanţele aplicabile debitorului. În acest sens, normele metodologice aprobate de Guvern detaliază reperele la care comisia de insolvenţă la nivel central se va raporta pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil şi pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi familiilor acestora, în situaţia insolvenţei persoanelor fizice.
Astfel, se va ţine cont de:
– valoarea coşului minim lunar de consum, stabilit în baza informaţiilor primite de la Institutul Naţional de Statistică şi/sau Institutul pentru Calitatea Vieţii;
– particularităţi de ordin financiar, structura pieţei forţei de muncă;
– valoarea minimă a cheltuielilor profesionale şi/sau de şcolarizare;
– preţul utilităţilor, al alimentelor şi al produselor de bază;
– componenţa şi structura familiei debitorului, ţinând cont şi de persoanele aflate în întreţinerea debitorului şi a celor cu care convieţuiesc;
– existenţa unor situaţii speciale de sănătate, integritate fizică, dizabilităţi în cazul debitorului ori al persoanelor aflate în întreţinere sau cu care convieţuiesc;
– cheltuielile minime legate de funcţionarea şi întreţinerea unui vehicul indispensabil;
– cheltuielile minime necesare pentru creşterea, îngrijirea şi educarea copilului aflat în întreţinerea debitorului, raportat la vârsta copilului;
– exigenţele minimale ale unei locuinţe convenabile pentru debitor şi persoanele aflate în întreţinerea sa sau cu care convieţuieşte.
Planul de rambursare astfel elaborat este transmis comisiei de insolvenţă de către administratorul procedurii, pentru a fi evaluată fezabilitatea lui, în termen de 15 zile.
Revenim cu detalii în momentul în care Guvernul va aproba un act normativ în acest sens în viitoarea ședință.
Mult spor în toate!
Adriana Bega